Thursday, November 23, 2017

TIDAK ADIL ADA DI MANA-MANA – “INILAH UJIANNYA”

Dunia ini penuh dengan ujian yang menuntut untuk kita bersabar dan menerima segala ketentuan dari Allah untuk kita. Tanpa sabar dan tabah, kita akan merungut kerana merasakan ketidakadilan sering berlaku terhadap kita. Kalau diperhalusi, memang betul. Sebagai contoh;

-Kenapa kita dapat rezeki sedikit, orang lain dapat banyak
-Kenapa kita selalu dapat sakit, orang lain sihat aja
-Kenapa kita berniaga tak berapa untung, orang lain untung aja
-Kenapa isteri kita tak berapa cantik, isteri orang cantik aja
-Kenapa anak kita tidak berjaya seperti anak orang lain,
-Kalau jadi pengerusi persatuan, Kenapa asyik aku aja, orang lain tak pun,
-Kenapa asyik aku aja yang kena buat kerja, orang lain tak kena pun.

Image result for ujian redo  kehidupan
Memang inilah dunia kerana ia merupakan ujian dari Allah kepada manusia. Kalau nak ikutkan tak adil, memang semua tidak adil.

+Betapa Allah bagi rezeki banyak kepada manusia, tetapi hanya sedikit sahaja yang bersyukur
+Betapa Rasulullah mempunyai akhlak yang mulia, tetapi betapa ramai orang yang menentangnya dan memeranginya
+Betapa seorang ayah telah berbakti kepada anak, tetapi betapa ramai anak yang mengabaikan ayahnya
+Betapa seorang ibu telah berjasa kepada anak, tetapi betapa ramai anak yang menderhaka kepada ibunya
+Betapa seorang guru telah mendidik anak muridnya dengan gigih, tetapi selepas berjaya, usahkan penghargaan, tiada ucapan terima kasih pun diungkapkan kepada guru.

Justeru, dunia ini penuh dengan ketidakadilan?? Bukan sama sekali, dunia ini adalah ujian kepada manusia. Yang baik pun ujian, yang buruk pun ujian. Ia menuntut kesabaran dari manusia dan antara maksud kesabaran ialah menerima segala kesulitan dan menelan segala kepahitan kerana itulah realiti kehidupan. Justeru,

->Jadilah kita orang yang menghargai orang yang di sekeliling, maka kita akan beroleh kebahagiaan
->Biarlah kita orang yang bersusah payah membantu orang lain, kerana itulah sifat orang yang mulia
->Kalau buat kerja yang orang tidak mahu buat, kerana kita berjiwa besar. Orang yang berjiwa kecil, mementinkan diri sendiri atau melihat kepentingan dirinya sahaja.
->Sekiranya kita bekerja untuk orang dan demi orang, kita akan kecewa. Akan tetapi, sekiranya kita bekerja untuk Allah, kita akan tenang.
->Seperti mana kita solat, puasa, zakat dan membaca al-Quran untuk mendapat pahala, kita juga bersusah payah membantu orang untuk mendapat pahala.
(Walau bagaimanapun, jangan sampai ketulisan dan keikhlasan kita itu dijijak oleh orang lain)

Artikel nasihat ini, sebenarnya untuk diri sendiri untuk memupuk sifat sabar dan tabah dalam diri yang penuh dengan kekurangan. Kerap kali bila berbual dengan Bapa tentang ujian yang menimpa dirinya, dia selalu menyebut “inilah ujiannya”. Mudahan Allah bagi hidayah untuk kita semua.

Dr. Muhamad Faisal 

Thursday, November 2, 2017

HALATUJU GRADUAN PENGAJIAN ISLAM

Seorang graduan FPI datang ke bilik saya semalam untuk bertanya khabar dan mengucapkan terima kasih atas ilmu yang telah diberikan selama menuntut di UKM. Saya ada bertanya, buat apa la ni? Dia membalas “ade la ust, sebagai ….. kalau ada dipanggil, dapatlah Rm50-60 untuk kerja 4-5 jam” Dia menambah lagi, “tak boleh memilih-milih kerja la ni ust”. Yerlah, nak idup lepas grad ni memang mencabar. Untung sabut, dapat kerja tetap terus. 

Kemudian dia ada merungut “dengan sijil dari pengajian Islam, payahlah la Ustaz nak cari kerja”. Memanglah, kalau dalam jobstreet.com tu sebagai contoh, kerja sebagai accountant tu mungkinlah banyak. Kerja sebagai ustaz tu, memang la payah benar nak cari kat jobstreet.com. Saya balas “kerja assistant accountant pun bukannya senang nak dapat juga. Kalau baru kerja, gaji baru Rm1200 je kot” Kalau duduk di bandar, pening juga nak hidup dengan gaji banyak itu. Lainlah kalau jadi cikgu tadika, walau pun gaji RM1200 tetapi mereka mungkin boleh tinggal di tadika berkenaan. Dah save RM300-400. Makan tengah hari dengan budak-budak. Dah save juga makan tgh hari. Yerla, tak de yang senang. Balik noreh getah la. 

Dia bagi tahu, setakat ni dia tinggal di kampong dan dia bercadang nak merantau sebab tak leh la duduk dengan orang kampung. Dia menambah lagi, pegangan agama orang kampongnya sangat teruk. Kalau jemaah tabligh datang, mereka lari macam lari dari perompak. hahaha. Saya tanya “di negeri mana ni?. Dia jawab, di negeri …… (sebuah negeri di semenanjung) hmm. Kemudian macam-macam la dia bagi tahu hal orang kampongnya. Kemudian saya tanya lagi, dah berapa lama duduk kampong? Dia kata “baru dua bulan” Saya tersenyum seorang. Tetapi, riak mukanya macam dia tak faham kenapa saya tersenyum.



Sebagai graduan pengajian Islam kalau balik kampung:
1- Ringankan tulang dan kena offer tenaga kepada orang kampung untuk bantu kerja-kerja yang kat surau/ masjid. Ada kalanya buat kerja yang diabaikan oleh orang kampong. Tebas jalan ke, cuci surau ke, azan subuh ke, ajar mengaji ke dll.

2- Kedepankan diri untuk memimpin majlis. Kalau diberi peluang jadi imam, jangan malu alah. Baca doa, baca tahlil, ngajar Quran, berzanji atau apa2 aktiviti kerohanian yang sesuai. Malulah pengajian Islam kalau jadi imam pun kekok, mungkin masa belajar dahulu tidak pernah ke depan jadi imam.

3- Kumpul anak-anak kampong yang bersekolah rendah atau tadika di surau/masjid dengan kerjasama pemuda atau aktivitis. Susun aktiviti yang sesuai untuk mereka. Lihatkan diri bahawa kita mampu membimbing mereka. Kalau ada kemampuan, ajar mereka mengaji. Kalau orang tua mahu, ajar juga mereka mengaji Quran.

4- Bagi yang ada kebolehan mengajar, bawa kitab yang mudah-mudah untuk mengajar di masjid dan surau. Mungkin mula dengan kelas untuk anak-anak dan akhirnya hingga untuk bapak-bapak mereka.

5- Usaha minta kerja,jangan lupa buat. Bila kita tolong Allah, Allah akan bantu kita. 

p/s: Kalau nasib baik, ada orang pelawa jadi menantu. Huh, save dah budget hantaran. J)

Jangan jadi graduan pengajian Islam, pintu surau pun dia tidak pernah jenguk. Berat 66.

Di akhir pertemuan, saya hadiahkan dua buku yang berkaitan solat dan wuduk. Mudahan dia gunakan buku itu untuk membimbing orang kampungnya. 

Dr. Muhamad Faisal

Nota: waktu belajar di Univ, jangan habiskan masa dengan kerja yang tidak perlu. Kalau ilmu tak de, macam mana nak bimbing orang kampung.

Sunday, October 29, 2017

AGNOSTIK DAN ATIESME TIDAK MAHU DIPERBODOHKAN ATAS NAMA AGAMA

Ada segelintir manusia yang menolak hukum atau apa-apa yang dari Islam (Jemaah Islam, parti Islam, hukum Islam....) kerana tidak mahu diperbodohkan atas nama ketaatan dan kepatuhan kepada agama. Mereka mahu setiap satu itu dirasionalkan sehingga apabila akal mereka berjaya dirasionalkan, baru mereka mempercayainya. 

Selagi belum berjaya dirasionalkan, mereka tidak percaya. Kenapa mereka jadi macam itu wallahu a’lam?. Tetapi berdasarkan dua kajian yang dijalankan di Barat, orang yang agnostic dan atiesme ini adalah masalah emosi. Mereka mendapati sifat agnostik dan atiesme “associated with various indicators of negative emotionality, such as trait anger, psychological entitlement, and fearful / preoccupied attachment styles.” (Sila lihat rujukan di bawah)

--------- 
Mestikah setiap satu perkara itu perlu dirasionalkan terlebih dahulu sebelum dipercayai. Ukuran rasional yang diberikan ialah consistency. Kenapa orang ni kaya, kenapaorang ni miskin.  Kenapa orang ni baik dan kenapa orang ni jahat. Kenapa tidak konsisten? Apabila persoalan ini dibangkitkan, maka mereka akan mempersoalkan keadilan Allah. Adilkah Allah?


Kita mesti menerima hakikat bahawa ada dalam dunia ini perkara yang kita hanya terima sahaja tanpa kita dapat rasionalkan. Contoh, kenapa kita dicipta lelaki, bukan perempuan? Atau kenapa dicipta sebagai perempuan, bukan lelaki? Siapa boleh bagi jawapan. Hanya jawapan yang boleh kita bagi ialah ia adalah ciptaan Allah. Ia dalam ilmu Allah, bukan ilmu manusia. Full stop. Kalau berterusan bertanya lagi, ia akan membawa kepada agnostic dan aties. 

Orang yang berfikir begini, akan terlibat dengan pemikiran sosialisme yang cuba memperjuangkan keadilan sosial. Lebih teruk lagi, mereka terlibat dengan komunisme. Ada yang mungkin baik sedikit ialah dia kata Sosialisme Islam. Mungkin mereka berpegang dengan kata-kata Karl Marx “Agama adalah candu kepada masyarakat” iaitu agama telah menyebabkan seseorang itu menerima sesuatu perkara tanpa bukti yang saintifik atau mengikut sesuatu secara membabi buta (blind obedience)

Dalam satu kelas di Fakulti Pengajian Islam, ada seorang pelajar bertanya “Ustaz, kenapa babi diharamkan?” Mungkin dia hanya menduga jawapan dari pensyarah sahaja, tetapi dia adalah pelajar yang telah menghafal al-Quran. Mungkin ada sangkut dua tiga perkara lagi dalam mindanya sehingga bertanya perkara yang basic dalam Islam. Kalau dia baru memeluk Islam, ada juga wajarnya dia bertanya. Atau pun mungkin dia tidak mahu diperbodohkan oleh al-Quran kerana dipaksa mengikut hukum agama secara membabi buta. Wallahu a’lam. Semoga Allah memberi hidayah kepadanya. 

Allah telah menjelaskan perbezaan dua sikap iaitu antara Iblis dan malaikat dalam kes penciptaan Adam sebagai khalifah. Para malaikat bertanya kepada Allah kenapa dijadikan Adam sedangkan mereka orang baik. Allah hanya menjawab “Aku tahu yang kamu tidak tahu”. Tetapi apabila mereka diperintahkan sujud, mereka sujud dan patuh. Namun, Iblis tidak. Dia masih lagi argue dengan Allah berdasarkan kepada logic akalnya. Dia rasa dia lebih baik kerana diciptakan dari api sedangkan Adam dicipta dari tanah. Dia enggan tunduk dan dia tergolong dari kalangan orang kafir. 

Ringkasnya, memang ada segelintir manusia yang sentiasa berfikir secara rasional. Ia harus dipandu dengan metode yang betul agar tidak tersasar sehingga menjadi agnostic atau pun aties. Mohon dijauhkan dari sifat sombong dan ego yang tinggi dari menerima kebenaran.

Rujukan
Bradley, D. F., Exline, J. J., & Uzdavines, A. (2016, March 17). Relational reasons for nonbelief in the existence of gods: An important adjunct to intellectual nonbelief. Psychology of Religion and Spirituality. Advance online publication.
Exline, J. J., Park, C. L., Smyth, J. M., & Carey, M. P. (2011). Anger toward God: Social-cognitive predictors, prevalence, and links with adjustment to bereavement and cancer. Journal of Personality and Social Psychology, 100, 129-148.

Wednesday, October 18, 2017

MEMPERAKUI KEWUJUDAN ALLAH MENERUSI PEMBUKTIAN, BUKAN MENERUSI PENGLIHATAN

Al-Quran merupakan kitab yang dipenuhi dengan bukti yang menjelaskan tentang kewujudannya. Allah menyebutkan bahawa orang yg berakal boleh menerima bukti berkenaan kerana mereka menggunakan cara berfikir yang betul. Mereka memadai dengan melihat bukti untuk memperakui kewujudan Allah.

Menggunakan metode penglihatan “lihat dahulu sebelum percaya” merupakan metode yang salah kerana realiti dalam kehiupan manusia akan memperakui kewujudan sesuatu perkara biarpun tanpa melihatnya. 

Contoh: 
1- Apabila ada kesan tapak kaki yang basah di atas lantai, kita yakin bahawa ada orang yang melangkah di situ walaupn tidak melihatnya. 

2- Apabila ada bunyi ketukan, kita yakin bahawa di situ ada yang mengetuk

3- Kewujudan letrik dibuktikan dengan lampu yang menyala yang bersambung dengan wayar yang telah dipasang suis. Apabila lampu menyala, ia menandakan letrik ada. 

TIDAK DAPAT DILIHAT BUKAN BERMAKNA TIADA

Contoh - Kegelapan malam bukan menafikan kewujudan benda yg di dalamnya. Bolehkah kita menafikan kewujudan sebuah batu besar di hadapan kita hanya kerana kita tidak melihatnya pada waktu malam yang gelap. Tidak dapat dilihat bukan bermakna tiada.

Dalam masa yang sama, seekor kelawar dapat melihat batu itu biarpun pada malam yang gelap gelita. Keistimewaan mata kelawar ialah boleh melihat pada waktu malam yang gelap, tetapi tidak dapat melihat pula pada waktu siang biar pun terang benderang. 

Justeru, pembuktian merupakan metode yang digunakan dalam memperakui kewujudan Allah. Oleh sebab itu, dinamakan dengan ayat kerana ayat bermaksud “tanda” dan “bukti”.

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ
Maksudnya: Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. 190: Ali Imran

Kewujudan tuhan dibuktikan dengan kewujudan makhluk kerana kewujudan setiap sesuatu makhluk itu mestilah dengan pencipta. Tidak semestinya dilihat, tetapi dibuktikan sahaja sudah mencukupi. Kewujudan tuhan perlu diyakini biarpun kita tidak melihatnya. Tuhan itu adalah Allah.


REALITI KEHIDUPAN MEMPERAKUI KEWUJUDAN BIARPUN TIDAK MELIHATNYA



Kita mempercayai penjelasan doktor tentang kewujudan sistem saraf dalam badan atau pun penyakit yang terkena pada badan biar pun kita tidak melihatnya.

Kita mempercayai cakap seorang kawan yang telah pergi ke Mekah tentang kewujudan Kaabah biarpun kita tidak melihatnya.

Banyak lagi benda yang kita percaya dari perkhabaran yang dipercayai kesahihannya biarpun kita tidak melihatnya. Ia adalah realiti kehidupan.

TIDAK DAPAT MENGUJI SECARA SAINTIFIK

Ada yang mungkin tidak percaya mungkin hanya kerana tidak memahami secara saintifik proses kejadian sesuatu perkara. Ada perkara yang dapat dijelaskan secara sains dan ada pula dijelaskan secara falsafah sains. Sains ialah perkara yang boleh nampak dan boleh diuji secara pembuktian secara fizikal. Contohnya teori graviti yang boleh dibuktikan secara fizikal.

Manakala, falsafah sains adalah kepercayaan berdasarkan bukan secara bukti fizikal. Kepercayaan ini mesti berdasarkan kepada sistem kepercayaan tertentu. Contohnya, teori graviti menjelaskan kewujudan sistem tarikan ke pusat bumi. Falsafah sains menjelaskan kenapa boleh ada tarikan itu? Jawapannya ia adalah kuasa Allah.

Sains dan falsafah sains saling memerlukan. Sains menerangkan aspek fizikal manakala falsafah sains menerangkan aspek non-fizikal atau perkara ghaib.

Al-Quran memandu hala tuju falsafah sains agar kita membuat kesimpulan yang betul. Perkara ghaib perlu dipandu oleh wahyu kerana akal manusia tidak dapat memahami sepenuhnya hakikatnya.

Tuesday, October 10, 2017

HIDUP BERTOLARENSI ATAU BERDAKWAH DENGAN KAUM BERBEZA

Rasulullah diutuskan untuk berdakwah kepada masyarakat Arab Jahiliyyah beriman kepada Allah. Seruan dakwah ini telah menimbulkan kegemparan dalam kalangan mereka kerana dakwah baginda ini berbeza dengan gaya hidup, adat dan nilai yang dipegang oleh masyarakat arab Jahiliyah pada ketika itu. Mereka memarahi baginda kerana baginda membawa sesuatu yang bercanggah dengan gaya hidup mereka. 

Rasulullah memang menjangkakan penentangan dari Kaum Musyrikin terhadap dakwah baginda. Ini telah disebutkan oleh Waraqah bin Naufal ketika baginda pulang dari Gua Hira’ selepas menerima wahyu yang pertama. Oleh sebab itu, baginda menyusun dakwah di peringkat awal dengan menubuhkan markaz pertama di rumah Darul al-Arqam al-Makhzumi. Baginda merahsiakan dakwah dan merahsiakan orang-orang yang memeluk Islam. 
Image result for coexistence

Kalau baginda ingin hidup harmoni dengan orang Mushrikin, baginda hanya meneruskan gaya hidup sebelum menerima wahyu. Tetapi, selepas baginda menerima wahyu dan ditugaskan untuk menyampaikan risalah Islam, baginda ditentang. Ini bermakna, dakwah akan menimbulkan kegelisahan dalam masyarakat. Ya, ini merupakan suatu tuntutan biarpun menimbulkan kegelisahan. Oleh sebab itu, semua para rasul hidup mereka penuh dengan cabaran, tekanan dan tragis. 

Mendahulukan Dakwah atau mengutamakan keharmonian dan tolarensi?

Allah berfirman: 
Maksudnya: Sesungguhnya kami utuskan pada setiap umat itu seorang Rasul, mengajak beriman kepada Allah dan menghapuskan taghut. al-Nahl: 36 

#Dakwah dahulu, kemudian baru tolarensi. Kalau tolarensi dahulu, dakwah entah kemana?
Mari belajar Fiqh Dakwah 

Dr. Muhamad Faisal

Thursday, September 28, 2017

KERJA ADALAH TUGAS, JIHAD ADALAH TANGGUNGJAWAB

Tugas adalah kerja yang diberikan dengan mendapat bayaran gaji atau imbuhan atau keuntungan duniawi. Contohnya, kerja sebagai guru, petani, pegawai dan kerani. Mereka dibayar gaji atau mendapat keuntungan hasil dari kerja yang dilakukan. 


Manakala tanggung jawab ialah kerja yang dilakukan tanpa sebarang imbuhan atau tanpa imbuhan yang sepadan. Contohnya ialah berdakwah, menjadi imam, menegur orang yang buat salah, membuang sampah tepi jalan, membimbing anak muda solat, mengajar dan menulis Facebook dakwah. Mereka melakukannya tanpa gaji atau dengan elaun yang sedikit sahaja. Selebihnya itu, mereka ikhlas mengharapkan keredoaan Allah. 





Ada orang yang melaksanakan sesuatu kerja tetapi hanya kerana ia merupakan tugas sahaja. Kalau tidak ditugaskan, dia tidak akan buat. Namun, ada orang yang melaksanakan tugas melebihi imbuhan yang diberikan kerana ikhlas untuk menjaga agama, bangsa dan negara. Itu adalah jihad iaitu rasa kesungguhan yang terhasil dari rasa tanggung jawabnya kepada Allah. 



Dalam masa yang sama, ada juga orang yang melaksanakan tanggungjawab ini dengan bersungguh, tetapi rupanya ada udang disebalik batu. Matlamat utamanya ialah untuk kenaikan pangkat atau untuk mendapat pujian manusia. Wallahu a'lam, urusan ini diserahkan kepada Allah kerana ikhlas bukan urusan manusia. 



Dari sudut majikan pula, majikan bagi tugas ialah manusia. Manakala seorang (sukarelawan) majikannya adalah Allah kerana melaksanakan sesuatu tanggungjawab hanya mengharapkan balasan dari Allah. 



Hijrah kita ialah berhijrah dari menganggap tugasan itu hanyalah sebagai tugasan sahaja, tetapi menganggap tugasan itu sebagai tanggungjawab yang kita bekerja untuknya bukan semata-mata kerana gaji atau upah. Kita kerja beyond gaji atau upah yang diberikan. 



Sebagai contoh, tugas yang hakiki bagi seorang guru math dan english ialah memastikan murid-murid lulus dengan cemerlang dalam dua subjek ini. Namun, sebagai seorang guru yang bertanggung jawab bukan sekadar itu, dia juga perlu mmemastikan murid-murid mempunyai akhlak mulia termasuklah memperingatkan mereka tentang solat. Sebenarnya, Guru itu juga memang komited tentang ibadah solat di sekolah, di rumah dan di tempat-tempat lain. 



Begitu juga, tugas hakiki seorang pegawai agama ialah menguruskan hal ehwal Islam untuk memenuhi KPI tertentu. Namun, seorang yang ada ijazah dalam bidang agama bukan sekadar bekerja mencapai KPI berkenaan. Sebenarnya, dia boleh melipatgandakan usaha berkenaan termasuklah terlibat juga dengan aktiviti agama di kawasan kediamannya. 



Sesungguhnya jihad itu untuk Islam.

Friday, September 22, 2017

ASAS HIJRAH IALAH MEMPERKUKUHKAN KEIMANAN - BUKAN BERUBAH DARI MISKIN KEPADA KAYA.

Nota Hijrah 1 

Sejarah menunjukkan bahawa Nabi berhijrah asas dasar untuk mempertahankan keimanan dan mengembangkan Islam. Agama yang dibawa oleh Rasulullah bukan sekadar tidak diterima oleh masyarakat Arab Jahiliyyah, malahan mereka ingin menghalau dan membunuh baginda. Kemuncak dari penentangan itu, Allah memerintahkan baginda dan orang Islam yang berkemampuan agar berhijrah ke Madinah. Kalau mereka terus berada di Mekah, orang Islam akan disiksa atau dimusuhi. Perlu ada jalan keluar kepada masalah ini iaitu hijrah.


Hijrah adalah kerja besar kerana terpaksa berpindah meninggalkan kampung halaman. Bukan suatu yang mudah kerana terpaksa memulakan hidup baharu dan meningglkan sebahagian besar harta yang tidak boleh diangkut atas kenderaan. Hijrah adalah perintah Allah demi menyelamatkan agama. Sepanjang 13 tahun baginda di Mekah, hanya sekitar 200 orang sahaja yang beriman. Mungkin itu sudah maksimum yang boleh menerima dakwah Islam. 

Hijrah adalah persoalan menjaga akidah. Ia bukan semudah berubah dari miskin kepada kaya atau berubah untuk meningkatkan perniagaan atau perjuangan meningkatkan status sosial. 

Suhaib Al-Rumi RA bertukar daripada kaya kepada miskin sewaktu berhijrah. Beliau ditahan oleh Qurasyh ketika berhijrah dan mereka bersetuju melepaskannya apabila beliau memberikan semua hartanya kepada mereka. 

Mus’ab bin Umair RA – seorang lelaki bangsawan yang terkenal dengan kemewahan, tetapi bertukar menjadi mujahid yang serba sederhana. Beliau mati syahid dalam Perang Uhud dalam keadaan tidak cukup kain kafan untuk menutup keseluruhan jenazahnya. 

Betapa ramai pembesar Quraisy yang memeluk Islam dan mereka rela membuang status sosialnya apabila mereka boleh makan minum, tidur baring dan hidup bersaudara dengan golongan bawahan yang dulunya adalah kaum pendatang dan hamba abdi. 

Kini, (selepas ditawan semula Kota Mekah), hijrah dalam erti berpindah tempat tidak diwajibkan lagi, tetapi orang Islam diwajibkan berjihad. Rasulullah bersabda: Selepas pembukaan Kota Mekah, tidak diwajibkan lagi berhijrah (berpindah). Tetapi kamu hendaklah berjihad dan niat jihad. 

Hijrah memang bererti perpindahan, tetapi bukan semua perpindahan boleh disifatkan sebagai hijrah. Perpindahan atau perubahan yang berteraskan kepada menjaga iman dan Islam sahaja layak dinamakan hijrah. Rasulullah bersabda: Orang yang berhijrah ialah orang yang meninggalkan apa yang Allah larang. 

Dr. Muhamad Faisal


Wednesday, September 13, 2017

*METODE DAKWAH PARA RASUL GAGAL?*

Para rasul ditugaskan untuk membawa risalah kepada umat masing-masing, namun masih ramai lagi manusia pada zaman mereka yang tidak memeluk Islam. Contohnya ialah umat Nabi Isa, Nabi Soleh, Nabi Yunus, Nabi Zakaria dan lain-lain. Jadi, adakah benar metode dakwah para rasul berkenaan tidak berkesan kerana mereka tidak berjaya mengislamkan kaum mereka? 

Bagi menjawab persoalan di atas, soalan yang perlu dijawab ialah *APAKAH UKURAN KEJAYAAN KEPADA SESUATU USAHA DAKWAH?*

*Jawapan pertama:*
Kejayaan dakwah itu diukur menerusi jumlah orang yang memeluk Islam. Kalau sedikit yang memeluk Islam, itu bererti bahawa usaha dakwah itu gagal. 

*ULASAN* - Kalau ini yang menjadi ukuran, sebahagian besar rasul tidak berjaya menyempurnakan misi risalah mereka kerana gagal mengislamkan keseluruhan kaum masing-masing. Lalu, sifat rasul - siddiq, amanah, tabligh dan fatanah - tidak lengkap kerana gagal membawa misi dakwah. 

*Jawapan kedua:*
Kejayaan dakwah itu dilihat kepada kuantiti jumlah sasaran dakwah. Contohnya, kalau orang bukan Islam ada 1000 orang, perlu ada sekurang-kurangnya 10 orang pendakwah. Kalau pendakwah seorang, maka usaha dakwah itu gagal.

*ULASAN* - Kalau ini yang menjadi ukuran, sebahagian besar rasul tidak berjaya menyempurnakan misi risalah mereka kerana jumlah pengikut mereka tidak ramai. Lalu, sifat rasul - sidiq, amanah, tabligh dan fatanah - tidak lengkap kerana gagal membawa misi dakwah. 

*Jawapan ketiga:*
Kejayaan dakwah itu diukur dengan melihat kesungguhan pendakwah dalam melaksanakan usaha dakwah.

*ULASAN* - Ukuran ini lebih tepat kerana para Rasul telah pun bertungkus lumus mengusahakan dakwah. Namun, sekiranya ada orang yang tidak beriman, itu di luar keupayaannya.

Allah berfirman: 
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ

Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam). Al-Qasas (28:56)

*KESIMPULAN*
1- Usaha dakwah para Rasul perlu menjadi pedoman kepada para pendakwah. Ia bagaikan sifir dalam matematik, ulum al-Quran dalam ilmu tafsir, ulum al-hadis dalam ilmu hadis, usul fiqh dalam ilmu fiqh. 

2- Para Rasul tidak mengalah walaupun jumlah mereka sedikit. Mereka tidak mengambil dedak dan menerima sogokan dengan syarat menghentikan usaha dakwah. 

3- Matlamat rasul ialah menyampaikan dakwah. Ada rasul yang berjaya menjadi pemerintah (spt. Nabi Sulaiman, Nabi Yusuf dan Nabi Muhammad) dan ada yang tidak. 

4- Pendekatan dakwah para rasul realistik, relevan dengan permasalahan dan keperluan kaum masing-masing. 

5- Misi dakwah mereka jelas mengajak beriman kepada Allah. Tidak mengajak kepada keadilan, hak asasi, equaliti dll kerana semua itu terkandung dalam seruan beriman kepada Allah.  


✏️Dr. Muhamad Faisal

Sunday, July 9, 2017

PANDUAN QADA SOLAT?

ANDA PERNAH TINGGALKAN SOLAT WAKTU ZAMAN MUDA2 DAHULU? 

Sekiranya YA, anda *WAJIB* mengqada semula solat yg ditinggalkan itu. Berikut adalah panduan ringkas untuk melaksanakan nya: 

1- Menganggarkan berapa agaknya jumlah solat yg ditinggalkan. 
2- Kalau jumlah yg ditinggalkan itu sedikit dan anda tahu bilangannya, maka Qada terus semua solat itu. 

3- Kalau solat yg ditinggalkan itu banyak, cuba Qada satu solat setiap kali selepas mengerjakan solat fardu. Contoh: Setiap selepas Solat Subuh, buat satu lagi Solat Subuh Qada. Begitu juga, setiap selepas solat Zohor, Asar dll. 

4- Taubat iaitu Berazam untuk mengQada semula solat yg ditinggalkan itu. Yang lebih penting ialah azam tidak akan tinggal solat lagi. 

5- Kalau meninggal dunia sebelum sempat Qada semua solat, mudahan Allah ampunkan segala dosa kita kerana kita telah tunjukkan komitmen yg baik untuk Qada semua solat itu. 

Nota: Dosa tinggal solat besar sangat. Allah akan mengukur amalan seseorang (selepas Aqidah) berdasarkan kpd solatnya. Kalau tidak solat, Allah tidak pandang amalan yg lain. 

Lafaz niat : 
Sahaja aku solat fardu Asar, empat rakaat, qada kerana Allah Ta’ala. 
*contoh untuk Solat Asar.

Dr. Muhamad Faisal

Friday, July 7, 2017

BUKAN SEIMBANGKAN DUNIA & AKHIRAT, TETAPI LEBIHKAN AKHIRAT JANGAN LUPADUNIA

Akhirat itu ialah perkara yang mendatangkan pahala. Ia bermaksud akhir, iaitu lambat kerana urusan dosa dan pahala akan diperoleh selepas mati. Manakala, Dunia pula bermaksud dekat, iaitu perkara yang melibatkan urusan sebelum mati. Balasan dosa pahala selepas kematian. 

Mencari pahala bukan hanya dengan solat dan zikir dalam masjid, tetapi skopnya luas. Bermula dengan menyebut lailaha illa Allah hinggalah membuang duri tepi jalan. Boleh tak mencari pahala dengan duit, hp, FB, kereta, rumah, pinggan mangkuk, kerjaya kita, perniagaan kita, dll?? BOLEHHHH. Semua itu adalah ruang dan peluang untuk memperoleh pahala.

Luaskan pemikiran tentang konsep akhirat dan dunia, nescaya kita akan dapati Islam itu mudah dan rahmat. Seluruh aspek kehidupan adalah agama.

Allah berfirman:
وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ ۖ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا
Maksudnya: Berdasarkan kepada rezeki yg Allah kurniakan kepadamu, CARILAH AKHIRAT, JANGAN LUPA BAHAGIAN KAMU DI DUNIA. (Al-Qasas: 77)

Ayat ini jelas menyebut JANGAN LUPA DUNIA iaitu nak carilah kekayaan, keselesaan dan kesenangan, tetapi yang lebih penting dari itu ialah CARILAH PAHALA dari segala nikmat dan kurniaan Allah itu.

بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا  وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ
Maksudnya: Tetapi kebanyakkan kamu utamakan kehidupan dunia; Padahal kehidupan akhirat lebih baik dan lebih kekal. (Al-A'la: 16-17)

Kedua dunia dan akhirat itu tidak sama, bagaimana ingin diseimbangkan?

DUNIA DIJADIKAN UNTUK KAMU, KAMU DIJADIKAN UNTUK AKHIRAT

Dr. Muhamad Faisal

Thursday, July 6, 2017

POLEMIK ISU SENTUH DAN PELIHARA ANJING – AGENDA LIBERALIS?

Polemik dalam Isu sentuh dan memelihara anjing bukanlah isu baharu. Sebelum merdeka lagi iaitu sekitar tahun pada tahun 1935-1940, isu jilatan anjing telah menimbulkan kekecohan dalam kalangan ulama kaum Muda dan Kaum Tua di Kelantan dan melibatkan pihak Istana Kelantan. Usaha mengadakan muzakarah pada tahun 1936 gagal malahan menambahkan lagi titik bengik. Akhirnya, pada tahun 1937 satu muzakarah telah berjaya dilangsungkan di Istana Kelantan dan ia dihadiri oleh Ulama dalam negeri kelantan, Sultan Kelantan sendiri, termasuk Qadi Singapura. Kesimpulan dari muzakarah yang dilakukan ialah umat Islam bebas untuk mengikut mana satu pandangan sama ada maliki atau shafie bergantung kepada keperluan untuk pemeliharaan anjing itu.  


Kini isu ini berbangkit lagi. Sebelum ini ada “I want to touch the dog”. Ia bagaikan sengaja dicetuskan dan diberikan publisiti meluas yang dipercayai mempunyai tujuan yang tertentu. Bagaikan ada kesengajaan untuk menghangatkan lagi titik bengik antara umat Islam dalam isu khilafiyyah dan isu anjing ini dieksploit kerana sensitiviti orang melayu dengan anjing. 

Saya tidak pasti kaitan dengan mereka agenda liberal, tetapi kumpulan liberal memang suka mencabar amalan tradisi masyarakat yang sudah lama diamalkan dan mencabar hukum Islam serta merendahkan autoriti /pandangan ulama. Agenda kumpulan liberal ialah menghilangkan sikap hormat terhadap agama, Ulama dan hukum serta adat tradisi. Mungkin polemik dahulu di Kelantan melibatkan antara Kaum Muda dan Tua sahaja, tetapi kini ia sengaja dicetuskan oleh pihak tertentu. 

Isu ini telah membuang masa orang Islam dengan berbahas dalam perkara khilafiyyah yang terlalu kecil. Orang Islam perlu mengelak dari termakan dengan provokasi pihak yang tidak ketahuan ini kerana orang Islam yang ada keperluan untuk membela anjing pun hanya sekelumit sahaja. Umat Islam perlu untuk berbincang dalam perkara yang lebih utama berbanding dalam isu yang seperti ini. 

Dr. Muhamad Faisal 

Maklumat lanjut polemik jilatan anjing di Kelantan, lihat di sini http://journalarticle.ukm.my/527/1/1.pdf

Tuesday, July 4, 2017

FOTO & SWAFOTO ANTARA TUNJUK DAN MENUNJUK: UJIAN HALUS DALAM MEDIA BAHARU

Foto dan swafoto adalah ujian halus kepada orang yang bekerja (beramal) untuk Islam dan kepada orang yang have have (berada). Pada asasnya, tiada halangan untuk share foto pada orang lain kerana kita berbicara dan MENUNJUKKAN nikmat yang Allah kurniakan kepada kita. Niat suci kita ialah untuk berkongsi keindahan, kecantikan, keseronokan, kemesraan dan lain2. Kalau ada orang puji foto kita, pujian itu milik Allah kerana keindahan itu dari Allah. 

Allah telah menegaskan: 
وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ
Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan. (Al-Duha: 11)



Begitu juga, tiada halangan bagi kita untuk menunjukkan foto kita yang sedang bekerja untuk Islam seperti sedang bergotong royong. Ia sebagai galakan untuk rakan-rakan agar turut beramal dan juga sebagai bukti melaksanakan tanggungjawab yang digalas.

Namun, terdapat perbezaan antara tunjuk dan menunjuk-nunjuk. *TUNJUK* ialah amalan zahir yang dilihat dengan nyata. Namun, janganlah sampai ada sikap menunjuk-nunjuk. 

*MENUNJUK-NUNJUK* ialah amalan hati dan ia adalah sikap yang sukar untuk dikesan. Islam tidak membenarkan sikap ini kerana ia boleh menimbulkan sifat sombong, bangga diri dan boleh menanamkan rasa iri hati dalam kalangan masyarakat. 

*Boleh menunjuk, tetapi bukan menunjuk-nunjuk. Haluskan perbezaannya?.* Apabila foto dishare, tersemat di dalam hati macam-macam perasaan. Mungkin dicelah2 itu, terselit perasaan sombong, bangga diri, merendahkan orang lain, dll yang yang boleh menghakis sifat ikhlas dan menyuburkan sifat mazmumah. Tambahan pula, bisikan syaitan sering menyerang hendap terhadap amalan kita. Sikap ini yang perlu dicermati. 

Allah berfirman: 
وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
"Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. (Luqman: 18)

Betulkah?? 👇 
📌Orang yang tak berapa kaya, nak menunjuk nunjuk bahawa dia kaya. 
📌Orang yang tak berapa popular, nak menunjuk nunjuk bahawa dia hebat. 

📍Orang yg memang kaya dan popular, tak gaduh nak menunjuk nunjuk dah. Ke guane?

‼️Foto dan swafoto adalah ujian halus dalam media baharu kepada orang yang beramal . TUNJUK, BUKAN MENUNJUK-MENUNJUK.

Dr. Muhamad Faisal

Thursday, June 22, 2017

29 RAM: RAMADAN BULAN KAWAL NAFSU, SYAWAL BULAN MELEMPIAS NAFSU?

Nafsu tidak terkawal punca kepada masyarakat jadi haru biru dan dunia tonggang terbalik. Nafsu itu liar. Sifatnya sukar dikawal, keinginannya macam-macam dan angan-angannya tinggi. Oleh sebab itu, nafsu itu dikatakan sentiasa muda, biarpun tuannya sudah tua.



Tidak sedikit orang yang gagal mengawal kehendak dan keinginan nafsu. Ramai sahaja yang sanggup membunuh, berperang, mendengki, memfitnah, merasuah, mencuri, merompak, merogol, salah guna kuasa, merebut kuasa, mabuk, berdebat dll. Maknanya, yang jadi tonggang terbalik dunia ni dan kecoh sana sini berpunca dari NAFSU YANG TIDAK TERKAWAL. 

Ramadan adalah bulan mengawal nafsu. Apabila nafsu dapat dikawal, ramai orang boleh jadi baik. Oleh sebab itu, dalam bulan Ramadan ni ramai orang datang surau, banyak orang memberi derma dan sedekah, baca Quran dll. Pada bulan Syawal, masjid/ surau mula kurang banyak. 

Syawal bulan melempias nafsu? Performance sebenar iman kita adalah pada bulan Syawal kerana Ramadan adalah bulan latihan. Mudah-mudahan kita istiqamah melakukan amalan sehingga bulan Syawal dan seterusnya. Ibadat yang kita istiqamah pada bulan Ramadan, ada harapan untuk diteruskan pada bulan Syawal. Terus kawal nafsu pada bulan Syawal dan bulan yg seterusnya kerana ia adalah hasil TAQWA Ramadan. 

Selamat Mengakhiri Ibadat Ramadan

Dr, Muhamad Faisal 

Wednesday, June 14, 2017

20 RAMADAN: BERAMALLAH SEHINGGA MENCAPAI TAHAP IKHLAS, BUKAN MENUNGGU IKHLAS BARU BERAMAL

Ikhlas adalah aspek dalaman manusia yang dikaitkan sebagai sebab akhir kenapa kita melakukan sesuatu perkara iaitu melakukan amalan hanya kerana Allah. Amalan dilakukan bukan kerana kepentingan tertentu tetapi untuk Allah. Oleh sebab itu, apabila kita ikhlas, kita terus melakukan amalan sama ada ketika keseorangan atau ketika ramai, ketika dipuji atau tidak. 


Kita tidak menanti iklhas baru beramal, tetapi kita perlu beramal hingga mencapai tahap ikhlas. Kita mungkin rajin melakukan solat sunat ketika di masjid, tetapi apabila di rumah tidak melakukan solat sunat  malahan doa pun tiada. Ketika Ramadan, kita rajin baca Quran tetapi sebelum Ramadan, kita tidak sentuh pun Quran. Tidak mengapa kerana mungkin sesuatu amalan itu dikerjakan ketika kita belum lagi sepenuhnya kepada Allah. 

Ini mungkin ada tanda tidak ikhlas dalam beramal, namun ia adalah proses yang perlu kita lalui untuk mencapai tahap ikhlas. Menanti ikhlas baru beramal, mungkin hanya kita sedekah 50 sen sahaja kerana jumlah sedekah itu yang ikhlas. Atau hanya solat tarawih 2 rakaat sahaja, kerana kalau lebih tidak ikhlas pula. Ini silap, kerana kita perlu beramal hingga mencapai tahap ikhlas. 

Proses kerohanian bagi mencapai tahap ikhlas mengambil masa yang lama. Sesuatu amalan itu dilakukan secara istiqamah bertahun-tahun barulah ia menjadi sebati dalam hidup. Akhirnya, sesuatu amalan itu dilakukan sama ada di hadapan orang atau pun ketika keseorangan.  

Ikhlas bukan suatu perkara yang mudah seperti disangka. Ia selalu diserang hendap oleh nafsu manusia yang ingin dipuji, dipandang hebat dan dimuliakan yang secara tidak sedar kita tertipu dengan amalan yang dilakukan. Justeru, niat bukan sekadar menyebutnya di awal melakukan amalan, tetapi ia perlu sentiasa hadir di dalam hati bahawa amalan itu dilakukan “kerana Allah”, bukan kerana makhluk yang lain. Ia mengambil masa yang panjang sehingga amalan kita menjadi sebati dengan diri kita. 

Istiqamahlah dalam beramal. Setakat 20-30 hari belum cukup lagi untuk menjamin kita terus kekal. Namun, kita perlu terus bertahan, bukan sekadar akhir Ramadan, tetapi untuk selepas Ramadan. 

Dr. Muhamad Faisal

Monday, June 12, 2017

IBLIS MEMPERDAYA BUKAN DENGAN RUPA YANG MENAKUTKAN TETAPI RUPA MENAWAN


Iblis dan Syaitan merupakan makhluk halus yang seringkali dibayangkan rupanya macam hantu yang buruk, menakutkan dan menyeramkan. Kalaulah syaitan datang dalam rupa yang seperti itu, adakah ramai atau sedikit yang akan ikut Iblis dan Syaitan?? Hmm. Hanya sedikit sahaja manusia yang mengikutinya.



Namun, Syaitan datang memperdaya manusia dalam bentuk bisikan angan-angan, desakan dan gesaan yang menyukakan hati manusia, lagi mengecurkan air liur. Semua itu sepadan dengan nafsu manusia yang sentiasa muda dan keinginan manusia yang tidak terbatas. Oleh sebab itu, manusia mudah terpedaya dan jadi jahat tu. Tambahan pula, bapa kepada manusia pun pernah ditipu dan diperdaya oleh Iblis. Ini menjadikan manusia mudah diperdaya.

Ya, ia datang dalam bentuk rumah besar, kereta mewah, kedai yang luas, pangkat yang tinggi, kedudukan yang dihormati, wang yang banyak, wanita yang cantik, pujian dll. Seronok tak kalau kita dapat semua ini? Ya pastinya kita suka. Namun, kita mungkin tidak mampu untuk mendapatkan ke semua keinginan itu dan segala angan-angan kita. Bagi yang ingin menikmati juga semua keinginan itu, biarpun tidak mampu, dia sanggup menipu, mencuri, menjatuhkan orang, memberi dan menerima rasuah, membunuh orang C4, pecah amanah, salah guna kuasa dan sebagainya.

Inilah peranan Iblis dan syaitan. Mereka melakukan kerja-kerja menyesatkan manusia ini dengan sungguh2, siang malam pagi petang. Dia memang bersumpah untuk menyesatkan manusia dan kehadirannya ke dunia ini memang untuk itu. Ini semua disebut dalam al-Quran. Ringkasnya, jangan bayangkan rupa Iblis itu buruk dan menyeramkan, tetapi ingat bahawa wajah penipu ini berpenampilan cantik dan menarik.


Iblis memperakui bahawa dia hanya surrender iaitu tidak mampu memperdaya satu kelompok sahaja iaitu hamba Allah yang ikhlas sahaja. Semoga kita tergolong dalam kumpulan ini dan kita berlindung dengan Allah dari tipudaya syaitan.

Dr. Muhamad Faisal