Sunday, July 9, 2017

PANDUAN QADA SOLAT?

ANDA PERNAH TINGGALKAN SOLAT WAKTU ZAMAN MUDA2 DAHULU? 

Sekiranya YA, anda *WAJIB* mengqada semula solat yg ditinggalkan itu. Berikut adalah panduan ringkas untuk melaksanakan nya: 

1- Menganggarkan berapa agaknya jumlah solat yg ditinggalkan. 
2- Kalau jumlah yg ditinggalkan itu sedikit dan anda tahu bilangannya, maka Qada terus semua solat itu. 

3- Kalau solat yg ditinggalkan itu banyak, cuba Qada satu solat setiap kali selepas mengerjakan solat fardu. Contoh: Setiap selepas Solat Subuh, buat satu lagi Solat Subuh Qada. Begitu juga, setiap selepas solat Zohor, Asar dll. 

4- Taubat iaitu Berazam untuk mengQada semula solat yg ditinggalkan itu. Yang lebih penting ialah azam tidak akan tinggal solat lagi. 

5- Kalau meninggal dunia sebelum sempat Qada semua solat, mudahan Allah ampunkan segala dosa kita kerana kita telah tunjukkan komitmen yg baik untuk Qada semua solat itu. 

Nota: Dosa tinggal solat besar sangat. Allah akan mengukur amalan seseorang (selepas Aqidah) berdasarkan kpd solatnya. Kalau tidak solat, Allah tidak pandang amalan yg lain. 

Lafaz niat : 
Sahaja aku solat fardu Asar, empat rakaat, qada kerana Allah Ta’ala. 
*contoh untuk Solat Asar.

Dr. Muhamad Faisal

Friday, July 7, 2017

BUKAN SEIMBANGKAN DUNIA & AKHIRAT, TETAPI LEBIHKAN AKHIRAT JANGAN LUPADUNIA

Akhirat itu ialah perkara yang mendatangkan pahala. Ia bermaksud akhir, iaitu lambat kerana urusan dosa dan pahala akan diperoleh selepas mati. Manakala, Dunia pula bermaksud dekat, iaitu perkara yang melibatkan urusan sebelum mati. Balasan dosa pahala selepas kematian. 

Mencari pahala bukan hanya dengan solat dan zikir dalam masjid, tetapi skopnya luas. Bermula dengan menyebut lailaha illa Allah hinggalah membuang duri tepi jalan. Boleh tak mencari pahala dengan duit, hp, FB, kereta, rumah, pinggan mangkuk, kerjaya kita, perniagaan kita, dll?? BOLEHHHH. Semua itu adalah ruang dan peluang untuk memperoleh pahala.

Luaskan pemikiran tentang konsep akhirat dan dunia, nescaya kita akan dapati Islam itu mudah dan rahmat. Seluruh aspek kehidupan adalah agama.

Allah berfirman:
وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ ۖ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا
Maksudnya: Berdasarkan kepada rezeki yg Allah kurniakan kepadamu, CARILAH AKHIRAT, JANGAN LUPA BAHAGIAN KAMU DI DUNIA. (Al-Qasas: 77)

Ayat ini jelas menyebut JANGAN LUPA DUNIA iaitu nak carilah kekayaan, keselesaan dan kesenangan, tetapi yang lebih penting dari itu ialah CARILAH PAHALA dari segala nikmat dan kurniaan Allah itu.

بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا  وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ
Maksudnya: Tetapi kebanyakkan kamu utamakan kehidupan dunia; Padahal kehidupan akhirat lebih baik dan lebih kekal. (Al-A'la: 16-17)

Kedua dunia dan akhirat itu tidak sama, bagaimana ingin diseimbangkan?

DUNIA DIJADIKAN UNTUK KAMU, KAMU DIJADIKAN UNTUK AKHIRAT

Dr. Muhamad Faisal

Thursday, July 6, 2017

POLEMIK ISU SENTUH DAN PELIHARA ANJING – AGENDA LIBERALIS?

Polemik dalam Isu sentuh dan memelihara anjing bukanlah isu baharu. Sebelum merdeka lagi iaitu sekitar tahun pada tahun 1935-1940, isu jilatan anjing telah menimbulkan kekecohan dalam kalangan ulama kaum Muda dan Kaum Tua di Kelantan dan melibatkan pihak Istana Kelantan. Usaha mengadakan muzakarah pada tahun 1936 gagal malahan menambahkan lagi titik bengik. Akhirnya, pada tahun 1937 satu muzakarah telah berjaya dilangsungkan di Istana Kelantan dan ia dihadiri oleh Ulama dalam negeri kelantan, Sultan Kelantan sendiri, termasuk Qadi Singapura. Kesimpulan dari muzakarah yang dilakukan ialah umat Islam bebas untuk mengikut mana satu pandangan sama ada maliki atau shafie bergantung kepada keperluan untuk pemeliharaan anjing itu.  


Kini isu ini berbangkit lagi. Sebelum ini ada “I want to touch the dog”. Ia bagaikan sengaja dicetuskan dan diberikan publisiti meluas yang dipercayai mempunyai tujuan yang tertentu. Bagaikan ada kesengajaan untuk menghangatkan lagi titik bengik antara umat Islam dalam isu khilafiyyah dan isu anjing ini dieksploit kerana sensitiviti orang melayu dengan anjing. 

Saya tidak pasti kaitan dengan mereka agenda liberal, tetapi kumpulan liberal memang suka mencabar amalan tradisi masyarakat yang sudah lama diamalkan dan mencabar hukum Islam serta merendahkan autoriti /pandangan ulama. Agenda kumpulan liberal ialah menghilangkan sikap hormat terhadap agama, Ulama dan hukum serta adat tradisi. Mungkin polemik dahulu di Kelantan melibatkan antara Kaum Muda dan Tua sahaja, tetapi kini ia sengaja dicetuskan oleh pihak tertentu. 

Isu ini telah membuang masa orang Islam dengan berbahas dalam perkara khilafiyyah yang terlalu kecil. Orang Islam perlu mengelak dari termakan dengan provokasi pihak yang tidak ketahuan ini kerana orang Islam yang ada keperluan untuk membela anjing pun hanya sekelumit sahaja. Umat Islam perlu untuk berbincang dalam perkara yang lebih utama berbanding dalam isu yang seperti ini. 

Dr. Muhamad Faisal 

Maklumat lanjut polemik jilatan anjing di Kelantan, lihat di sini http://journalarticle.ukm.my/527/1/1.pdf

Tuesday, July 4, 2017

FOTO & SWAFOTO ANTARA TUNJUK DAN MENUNJUK: UJIAN HALUS DALAM MEDIA BAHARU

Foto dan swafoto adalah ujian halus kepada orang yang bekerja (beramal) untuk Islam dan kepada orang yang have have (berada). Pada asasnya, tiada halangan untuk share foto pada orang lain kerana kita berbicara dan MENUNJUKKAN nikmat yang Allah kurniakan kepada kita. Niat suci kita ialah untuk berkongsi keindahan, kecantikan, keseronokan, kemesraan dan lain2. Kalau ada orang puji foto kita, pujian itu milik Allah kerana keindahan itu dari Allah. 

Allah telah menegaskan: 
وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ
Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan. (Al-Duha: 11)



Begitu juga, tiada halangan bagi kita untuk menunjukkan foto kita yang sedang bekerja untuk Islam seperti sedang bergotong royong. Ia sebagai galakan untuk rakan-rakan agar turut beramal dan juga sebagai bukti melaksanakan tanggungjawab yang digalas.

Namun, terdapat perbezaan antara tunjuk dan menunjuk-nunjuk. *TUNJUK* ialah amalan zahir yang dilihat dengan nyata. Namun, janganlah sampai ada sikap menunjuk-nunjuk. 

*MENUNJUK-NUNJUK* ialah amalan hati dan ia adalah sikap yang sukar untuk dikesan. Islam tidak membenarkan sikap ini kerana ia boleh menimbulkan sifat sombong, bangga diri dan boleh menanamkan rasa iri hati dalam kalangan masyarakat. 

*Boleh menunjuk, tetapi bukan menunjuk-nunjuk. Haluskan perbezaannya?.* Apabila foto dishare, tersemat di dalam hati macam-macam perasaan. Mungkin dicelah2 itu, terselit perasaan sombong, bangga diri, merendahkan orang lain, dll yang yang boleh menghakis sifat ikhlas dan menyuburkan sifat mazmumah. Tambahan pula, bisikan syaitan sering menyerang hendap terhadap amalan kita. Sikap ini yang perlu dicermati. 

Allah berfirman: 
وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
"Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. (Luqman: 18)

Betulkah?? 👇 
📌Orang yang tak berapa kaya, nak menunjuk nunjuk bahawa dia kaya. 
📌Orang yang tak berapa popular, nak menunjuk nunjuk bahawa dia hebat. 

📍Orang yg memang kaya dan popular, tak gaduh nak menunjuk nunjuk dah. Ke guane?

‼️Foto dan swafoto adalah ujian halus dalam media baharu kepada orang yang beramal . TUNJUK, BUKAN MENUNJUK-MENUNJUK.

Dr. Muhamad Faisal

Thursday, June 22, 2017

29 RAM: RAMADAN BULAN KAWAL NAFSU, SYAWAL BULAN MELEMPIAS NAFSU?

Nafsu tidak terkawal punca kepada masyarakat jadi haru biru dan dunia tonggang terbalik. Nafsu itu liar. Sifatnya sukar dikawal, keinginannya macam-macam dan angan-angannya tinggi. Oleh sebab itu, nafsu itu dikatakan sentiasa muda, biarpun tuannya sudah tua.



Tidak sedikit orang yang gagal mengawal kehendak dan keinginan nafsu. Ramai sahaja yang sanggup membunuh, berperang, mendengki, memfitnah, merasuah, mencuri, merompak, merogol, salah guna kuasa, merebut kuasa, mabuk, berdebat dll. Maknanya, yang jadi tonggang terbalik dunia ni dan kecoh sana sini berpunca dari NAFSU YANG TIDAK TERKAWAL. 

Ramadan adalah bulan mengawal nafsu. Apabila nafsu dapat dikawal, ramai orang boleh jadi baik. Oleh sebab itu, dalam bulan Ramadan ni ramai orang datang surau, banyak orang memberi derma dan sedekah, baca Quran dll. Pada bulan Syawal, masjid/ surau mula kurang banyak. 

Syawal bulan melempias nafsu? Performance sebenar iman kita adalah pada bulan Syawal kerana Ramadan adalah bulan latihan. Mudah-mudahan kita istiqamah melakukan amalan sehingga bulan Syawal dan seterusnya. Ibadat yang kita istiqamah pada bulan Ramadan, ada harapan untuk diteruskan pada bulan Syawal. Terus kawal nafsu pada bulan Syawal dan bulan yg seterusnya kerana ia adalah hasil TAQWA Ramadan. 

Selamat Mengakhiri Ibadat Ramadan

Dr, Muhamad Faisal 

Wednesday, June 14, 2017

20 RAMADAN: BERAMALLAH SEHINGGA MENCAPAI TAHAP IKHLAS, BUKAN MENUNGGU IKHLAS BARU BERAMAL

Ikhlas adalah aspek dalaman manusia yang dikaitkan sebagai sebab akhir kenapa kita melakukan sesuatu perkara iaitu melakukan amalan hanya kerana Allah. Amalan dilakukan bukan kerana kepentingan tertentu tetapi untuk Allah. Oleh sebab itu, apabila kita ikhlas, kita terus melakukan amalan sama ada ketika keseorangan atau ketika ramai, ketika dipuji atau tidak. 


Kita tidak menanti iklhas baru beramal, tetapi kita perlu beramal hingga mencapai tahap ikhlas. Kita mungkin rajin melakukan solat sunat ketika di masjid, tetapi apabila di rumah tidak melakukan solat sunat  malahan doa pun tiada. Ketika Ramadan, kita rajin baca Quran tetapi sebelum Ramadan, kita tidak sentuh pun Quran. Tidak mengapa kerana mungkin sesuatu amalan itu dikerjakan ketika kita belum lagi sepenuhnya kepada Allah. 

Ini mungkin ada tanda tidak ikhlas dalam beramal, namun ia adalah proses yang perlu kita lalui untuk mencapai tahap ikhlas. Menanti ikhlas baru beramal, mungkin hanya kita sedekah 50 sen sahaja kerana jumlah sedekah itu yang ikhlas. Atau hanya solat tarawih 2 rakaat sahaja, kerana kalau lebih tidak ikhlas pula. Ini silap, kerana kita perlu beramal hingga mencapai tahap ikhlas. 

Proses kerohanian bagi mencapai tahap ikhlas mengambil masa yang lama. Sesuatu amalan itu dilakukan secara istiqamah bertahun-tahun barulah ia menjadi sebati dalam hidup. Akhirnya, sesuatu amalan itu dilakukan sama ada di hadapan orang atau pun ketika keseorangan.  

Ikhlas bukan suatu perkara yang mudah seperti disangka. Ia selalu diserang hendap oleh nafsu manusia yang ingin dipuji, dipandang hebat dan dimuliakan yang secara tidak sedar kita tertipu dengan amalan yang dilakukan. Justeru, niat bukan sekadar menyebutnya di awal melakukan amalan, tetapi ia perlu sentiasa hadir di dalam hati bahawa amalan itu dilakukan “kerana Allah”, bukan kerana makhluk yang lain. Ia mengambil masa yang panjang sehingga amalan kita menjadi sebati dengan diri kita. 

Istiqamahlah dalam beramal. Setakat 20-30 hari belum cukup lagi untuk menjamin kita terus kekal. Namun, kita perlu terus bertahan, bukan sekadar akhir Ramadan, tetapi untuk selepas Ramadan. 

Dr. Muhamad Faisal

Monday, June 12, 2017

IBLIS MEMPERDAYA BUKAN DENGAN RUPA YANG MENAKUTKAN TETAPI RUPA MENAWAN


Iblis dan Syaitan merupakan makhluk halus yang seringkali dibayangkan rupanya macam hantu yang buruk, menakutkan dan menyeramkan. Kalaulah syaitan datang dalam rupa yang seperti itu, adakah ramai atau sedikit yang akan ikut Iblis dan Syaitan?? Hmm. Hanya sedikit sahaja manusia yang mengikutinya.



Namun, Syaitan datang memperdaya manusia dalam bentuk bisikan angan-angan, desakan dan gesaan yang menyukakan hati manusia, lagi mengecurkan air liur. Semua itu sepadan dengan nafsu manusia yang sentiasa muda dan keinginan manusia yang tidak terbatas. Oleh sebab itu, manusia mudah terpedaya dan jadi jahat tu. Tambahan pula, bapa kepada manusia pun pernah ditipu dan diperdaya oleh Iblis. Ini menjadikan manusia mudah diperdaya.

Ya, ia datang dalam bentuk rumah besar, kereta mewah, kedai yang luas, pangkat yang tinggi, kedudukan yang dihormati, wang yang banyak, wanita yang cantik, pujian dll. Seronok tak kalau kita dapat semua ini? Ya pastinya kita suka. Namun, kita mungkin tidak mampu untuk mendapatkan ke semua keinginan itu dan segala angan-angan kita. Bagi yang ingin menikmati juga semua keinginan itu, biarpun tidak mampu, dia sanggup menipu, mencuri, menjatuhkan orang, memberi dan menerima rasuah, membunuh orang C4, pecah amanah, salah guna kuasa dan sebagainya.

Inilah peranan Iblis dan syaitan. Mereka melakukan kerja-kerja menyesatkan manusia ini dengan sungguh2, siang malam pagi petang. Dia memang bersumpah untuk menyesatkan manusia dan kehadirannya ke dunia ini memang untuk itu. Ini semua disebut dalam al-Quran. Ringkasnya, jangan bayangkan rupa Iblis itu buruk dan menyeramkan, tetapi ingat bahawa wajah penipu ini berpenampilan cantik dan menarik.


Iblis memperakui bahawa dia hanya surrender iaitu tidak mampu memperdaya satu kelompok sahaja iaitu hamba Allah yang ikhlas sahaja. Semoga kita tergolong dalam kumpulan ini dan kita berlindung dengan Allah dari tipudaya syaitan.

Dr. Muhamad Faisal

AL-QURAN ITU BIJAKSANA: ORANG YG HEBAT SENTIASA MENDAMPINGI AL-QURAN

SIfat bijaksana adalah sifat orang yang berakal yang mencapai tahap tertinggi dalam berfikir. Namun, Allah meletakkan sifat ini juga kepada al-Quran kerana al-Quran ini adalah benda hidup yang sentiasa memberi kepada manusia. Biarpun digali segala mutiara di dalam al-Quran, ia tidak habis-habis sehingga kiamat. Allah berfirman: Yaasin, wal Quranil Hakiim. (Demi al-Quran yang bijaksana). (Yasin: 2). 


Manusia yang bersifat dengan bijaksana ialah seorang yang hebat. Dia mampu mengawal emosi dan memberi pandangan, idea dan buah fikiran yang bernas dan tepat. Dia tidak lokek menghulurkan sumbangan berupa wang ringgit mahupun tenaga. Dia juga sanggupun bersusah payah kerana orang. Ini sifat orang yang mulia. Semua orang suka kepada orang mulia. 

Al-Quran lebih hebat dari manusia kerana ia adalah kalamNya. Segala kandungannya adalah mukjizat yang memang manusia tidak dapat menandinginya. Segala apa masalah yang berkaitan dengan manusia semuanya ada disentuh di dalam al-Quran. Cumanya kita sahaja yang mungkin tidak membacanya dan tidak menjumpainya. 

Kalaulah al-Quran sebagai buku biasa sahaja, ia tidak bijaksana kerana ia kaku. Kalaulah ada sebuah buku yang hebat tara mana sekali pun, ia akan lapuk dek zaman kerana ia tidak dapat menyesuaikan diri dengan semua keadaan dan zaman. Tetapi al-Quran tidak, ia sentiasa evergreen yang dibaca oleh orang kulit hitam, kulit putih, kulit sawomatang, kulit kuning dan lain-lain, pada zaman lampau, kini dan akan datang. Tiada pula orang jemu membaca al-Quran. 

Orang yang bijaksana itu hebat. Kalaulah al-Quran itu bijaksana dan hebat, amat rugi kalau kita tidak membaca dan menatap segala isi kandungannya. Selalunya, manusia nak memakai pakaian yang hebat, memiliki kereta yang hebat, mempunyai kerjaya yang hebat, tiba-tiba dia tidak mahu kepada al-Quran yang maha hebat. Ini tak betul kerana manusia yang hebat perlu mendampingi perkara yang hebat. Bila kita baca al-Quran dan menghayati kandungannya, Insya Allah pandangan kita hebat dan segala tutur bicara kita pun turut hebat dan bijaksana. 

Kehebatan al-Quran menunjukkan kehebatan pencipta al-Quran itu sendiri iaitu Allah. Seperti mana al-Quran itu bijaksana, Allah lebih bijaksana. Oleh sebab itu, tiada alasan bagi manusia untuk menolak segala kandungan dan idea dari al-Quran. Manusia belum cukup bijaksana seperti al-Quran. Kalau nak bijaksana, selalulah menghayati al-Quran dan melaksanakan idea-idea al-Quran. 


Tok Guru Nik Aziz kata: Hok mana boleh baca Quran, baca Quran. Hok tak pandai baca Quran blajar sungguh². Kita terima surat dari orang kita boleh baca, kita terima surat bahasa melayu kita boleh baca, kita terima surat bahasa omputih kita boleh baca, tapi bila kita terima surat (Quran) dari Allah Taala kita tak boleh baca. Sedangkan kita menumpang di bumi Dia, berteduh di bawah langit Dia, makan rezeki Dia, tiba2 surat (Quran) daripada Dia kita tak boleh baca. Hinanya kita hidup atas muka bumi ni…"


Selamat Menyambut Nuzul Quran


Dr. Muhamad Faisal 

Saturday, June 10, 2017

AL-QURAN MENGAJAR ERTI MEMARTABATKAN KEBENARAN DALAM KEHIDUPAN

2x2=4 bukan fakta yang dicipta oleh guru matematik tetapi ia adalah suatu pernyataan matematik yang diambil dari fakta yang bersifat saintifik. Kalau ada orang kata 2x2=6, kita tidak dapat terima fakta ini kerana ia bercanggah dengan fakta sains yang kita yakini kebenarannya. 

Kalau ada penjual yang menggunakan  formula  2x2=6 dalam mengira barang jualan, kita tidak menerima cara pengiraan itu, terutamanya apabila dia mengira barang kita. Kesesatan cara mengira itu membawa mudarat bukan sekadar pada dia, tetapi juga pada kita dan orang lain. 

Ringkasnya, kebenaran itu bukanlah dicipta oleh guru, tetapi ia adalah fakta yang diterima umum hasil dari sumber ilmu yang betul. Kita juga bertanggungjawab membetulkan kesalahan itu agar tidak menyesatkan masyarakat dan diri sendiri. 

Namun, kenapa orang boleh terima fakta dan hakikat kebenaran sains, tetapi tidak boleh terima kebenaran yang dinyatakan oleh al-Quran? 

Al-Quran merupakan kitab mukjizat yang berteraskan wahyu dan mendapat kedudukan yang lebih tinggi dari kebenaran fakta sains. Ia bukan sekadar menjelaskan aspek yang dicerap oleh pancaindera dan difikirkan oleh akal tetapi ia juga menjelaskan aspek yang tidak dapat diketahui oleh akal dan pancaindera. Itulah ilmu wahyu yang melebihi ilmu manusia. 

Menerima al-Quran sebagai rukun iman yang ketiga dan menyambut Ramadan sebagai bulan al-Quran, bererti kita harus menerima bahawa kebenaran itu datang dari wahyu tuhan. Kita perlu untuk memartabatkannya. 

Manusia hidup di dunia ini dengan misi tauhid dan misi membawa kebenaran seperti mana yang dinyatakan dalam al-Quran. Pembangunan bukan misi utama manusia kerana kalaulah pembangunan meruapakan misi utama manusia, nescaya:

1- Nabi Muhamad bercerita berkaitan pembangunan ketika di Mekah. 
2- Nabi Musa tidak perlu datang menentang Firaun yg mempunyai kerajaan yang kuat dan membawa pembangunan kepada rakyatnya. 

Tetapi, dengan penyelewengan fakta dan nafsu yang tidak terkawal membawa keada kezaliman dan penindasan kepada rakyatnya. Maka, di sinilah peranan amar makruf nahi mungkar, dakwah dan jihad.

Al-Quran merupakan buku panduan yang mengajak manusia beriman kepada Allah dan membetulkan fakta yang salah, amalan yang songsang dan kepercayaan yang sesat. Kita bukan sekadar membaca al-Quran tetapi berusaha untuk memartabatkan fakta dan kebenaran yang terdapat dalam al-Quran yang datang dari Allah. 

Selamat Menyambut Nuzul al-Quran.

Dr. Muhamad Faisal

Sunday, June 4, 2017

PERSEDIAAN KE AKHIRAT: MANUSIA TIDAK PATUT SEPERTI LEMBU DAN KERBAU

Haiwan seperti lembu dan kerbau mempunyai tabiat tidak menyimpan stok makanan untuk esok apatah lagi merancang untuk masa depannya. Mereka akan terus makan rumput yang kita berikan semahunya siang dan malam sehingga habis atau pun kekenyangan. Ini tidaklah pelik kerana haiwan tidak mempunyai akal dan berfikir. Sepatutnya, mereka perlu membuat perancangan untuk hari esok dan masa depan yang tidak pasti agar mereka ada makanan. 

Ini berbeza dengan manusia yang mempunyai tabiat menyimpan makanan kerana dia berasa tidak selamat dan tidak pasti tentang nasibnya pada esok hari. Oleh sebab itu, mereka menyimpan makanan dan menyimpan duit untuk kemudahan mereka pada masa akan datang. Inilah kelebihan akal yang Allah berikan kepada manusia untuk mereka berfikir untuk membangunkan dunia dengan akal. 


Sebagai mana bodohnya haiwan yang tidak hirau stok makan minum pada masa akan datang, begitu juga manusia juga yang tidak menghiraukan masa depannya di akhirat. 

Manusia menganggap haiwan bodoh kerana setiap hari kena bagi makan. Akan tetapi, manusia juga boleh menjadi seperti haiwan apabila manusia tidak berfikir untuk masa depan yang pasti iaitu kehidupan di akhirat. Ruginya manusia apabila tidak membuat persediaan ke akhirat. 

Sebodoh-bodoh lembu, boleh juga disembelih. 

Allah berfirman: Sesungguhnya kami sumbatkan dalam neraka banyak dari kalangan manusia yang tidak menggunakan akal untuk berfikir, mata untuk melihat dan telinga untuk mendengar bagaikan haiwan. Malahan lebih sesat dari haiwan. al-A’raf: 

Dr. Muhamad Faisal 

Saturday, June 3, 2017

10 RAMADAN: BADAN DAH LETIH, NAFSU MULA MENUNJUKKAN BELANG

Nafsu mula menampakkan wajahnya yang sebenar setelah 10 hari berpuasa. Ia mula malas, berasa letih dan penat, rasa tidak cukup rehat, maklumlah siang bekerja, malam tidur lewat, bangun pula awal pagi. Tambahan pula apabila makan banyak selepas jam 11 malam, rasa penat dan liat akan bertambah-tambah. 

Pada 10 hari yang pertama, semangat kita membara dan mampu menundukkan nafsu untuk melaksanakan ibadat. Setiap malam kita kuat melaksanakan Solat Tarawih hingga 10 malam dan pada setiap pagi pula kita bangun jam 5 pagi untuk bersahur. Akan tetapi, menjelang malam ke 10 Ramadan, semangat semakin menurun. 

Setelah badan letih dan fizikal kita dilemahkan dengan tidak makan, nafsu mula mengada-ngada. Kononnya, ia inginkan rehat dan berasa berat untuk melakukan ibadat. Semangat semakin pudar tinggal lagi keimanan sahaja yang menjamin kita terus istiqamah dalam ibadat. Mulalah ada yang meninggalkan Solat Tarawih atas alasan kononnya letih dan penat.

Iman dan nafsu sentiasa berlawan antara satu sama lain. Sama ada iman menang atau nafsu yang menang. Beruntunglah orang yang beriman yang kuat dan dapat mengalahkan nafsunya. 


Oleh sebab itu, menjelang 11 Ramadan, kehadiran ke masjid dan surau mula berkurangan. Badan semakin letih dan penat, nafsu mula menunjukkan belang dan mempamerkan sikapnya yang sebenar. Kalau iman tidak kuat, nafsu akan menang. Ketika itu, kita gagal untuk memperoleh hikmah dari Ramadan.

Walau bagaimanapun, memang ada yang memang kerjanya pada siang hari sangat memenatkan. Namun, ada yang buat-buat penat. Apapun, jadikan Ramadan sebagai bulan untuk menewaskan nafsu sehingga 30 Ramadan. Kalau bulan Ramadan pun sudah tewas, pada 11 bulan lagi, memang bungkus awal-awal lagi. 



Friday, June 2, 2017

TAZKIRAH : DARI DALAM SURAU HINGGA TEPI KOTAK ROKOK

Mendengar Tazkirah ialah salah satu cara untuk mendidik jiwa agar bersedia mendengar apa orang kata. Ia tidak mudah kerana manusia biasanya berasa berat untuk dengar orang kata dan lebih suka kalau orang dengar dia kata. 

Proses tarbiyyah menerusi tazkirah berlaku apabila kita memaksa diri mendengar pandangan dan ucapan pentazkirah, biarpun macam tak berapa sedap, membosankan atau pun perkara itu yang dia dah tahu. Apabila dia menggagahkan diri untuk mendengar, itulah tarbiah atau proses mendidik jiwa. Ia boleh membuang sikap ego, perangai degil dan payah untuk menerima nasihat. 

Sebenarnya, tazkirah bukan maklumat yang baru kerana ialah adalah ingatan pada perkara yang mungkin kita sudah tahu atau biasa kita dengar tetapi mungkin kita terlupa. Peranan tazkirah ialah mengingatkan bagi manusia yang lalai. Betapa ramai orang sesat, bukan sebab tidak tahu, tetapi buat-buat tidak tahu. 

Setiap hari kita berjumpa dengan pelbagai tazkirah dan ingatan. Di tepi jalan penuh dengan signboard seperti gambar tengkorak, statistik kemalangan dan “under construction" untuk mengingatkan manusia agar tidak memandu laju, agar lebih berhati-hati dan agar lebih cermat. Itu belum lagi kat kedai, kat pejabat, kat rumah, kat sekolah dll. Papan tanda, sticker dan pengumuman semua itu adalah tazkirah kepada manusia yang mungkin lalai dan lupa. 


Pun begitu, tiada pula orang complain berkaitan dengan signboard (tazkirah) yang cukup banyak dipasang di tepi jalan. Begitu juga tazkirah (Amaran) yang dipasang oleh Kerajaan Malaysia di tepi kotak rokok. Walaupun letak gambar orang cacat dan kena kanser, perokok tidak complain. Semua orang tahu, tazkirah itu untuk kebaikan manausia. 

Friday, May 26, 2017

LANGKAH2 MEMBUAT LITERATURE REVIEW YANG BETUL

Membuat LR sangat mencabar. Ramai yang menulis LR tetapi seperti membuat ringkasan terhadap penulisan sahaja. Berikut diberikan sedikit panduan untuk menulis LR dengan cara yang betul.



1- KENALPASTI KEHENDAK TAJUK  

Apa indipendent variable (cause)? Pemboleh ubah yang dimanipulasi 
Apa dependent variable (effect)? Pemboleh ubah yang diukur 

Apa persoalan utama yang ingin dijawab dalam kajian ini. 


2- KENALPASTI ASPEK YANG PERLU DIREVIEWKAN. Ia terhasil dari beberapa PERSOALAN penting yang perlu dijawab sebelum kajian ini dilakukan. 

Tajuk: Pengaruh penggunaan Facebook terhadap kesedaran Islam pelajar sekolah menengah 
 
Yang perlu direviewkan ialah 
a. Tahap keaktifan penggunaan FB dalam kalangan pelajar sekolah menengah 
b. Motif penggunaan Facebook dalam kalangan pelajar sekolah
c. Faktor yang boleh membawa kepada kesedaran Islam 




3- KUMPUL DAN RINGKASKAN LR (artikel, buku, dll) YANG BERKAITAN SAHAJA. Contoh 

  1. Mahmet (2011) berpandangan …….. 
  2. Ali (2016) mendapati ……..
  3. Ghani (2013) berkata …..
  4. .
  5. .
  6. .
  7. .

Nota: Ringkasan dalam 2-3 ayat sahaja

4- DARI LR YANG TELAH DIKUMPULKAN, CUBA JAWAB BEBERAPA PERSOALAN YANG TELAH DITIMBULKAN. CUBA BUAT KESIMPULAN.

CONTOH -Persoalan yang timbul dari - tahap keaktifan penggunaan FB dalam kalangan pelajar sekolah menengah. 
1- Sejauhmanakah pelajar aktif menggunakan FB sedangkan mereka tidak mempunyai telefon/ wifi sendiri 
2- Pelajar dikawasan manakah yang aktif berFB. Kampung atau bandar atau sama sahaja?
3- Jenis penggunaan FB yang macam mana yang digemari oleh pelajar? 
4- 
5- 

PENTING - Ada tak LR yang berkaitan menyentuh perkara di atas? 

Contoh: Kebanyakan pengkaji mendapati bahawa penggunaan media baharu terutamanya FB dalam kalangan pelajar sekolah menengah sangat tinggi iaitu melebihi 67% dari jumlah akses internet di Malaysia biarpun majoriti mereka tidak mempunyai telefon bimbit sendiri. Menurut (Mahmet, 2011; Supyan, 2000), tahap ini menghampiri tahap ketagihan berdasarkan kepada indeks antarabangsa yang telah dikeluarkan oleh … 




Saturday, May 6, 2017

PAMPASAN (DIYAT) MEMBERIKAN RAHMAT KEPADA MANGSA/KELUARGA


Bersetujukah anda sekiranya penjenayah bukan sekadar dikenakan hukuman tetapi mereka turut membayar pampasan kepada mangsa/keluarga atas kezaliman yang dilakukan? Ya, sudah tentu kerana pampasan ini boleh membela dan menjaga kebajikan mereka yang dizalimi. 





Mengikut amalan kebiasaan, penjenayah atau pesalah membayar saman, hukuman dan denda yang diputuskan oleh mahkamah kepada kerajaan. Namun, apa pula nasib mangsa atau keluarga mangsa? Disinilah terletak keadilan Islam dalam membela dan menjaga kebajikan mereka kerana Islam memperkenalkan sistem pampasan yang dikenali sebagai diyat. Ia merupakan pekngkap kepada hukum Qisas di dalam Islam. 




Pampasan atau diyat merupakan sejumlah gantirugi yang berikan kepada mangsa atau keluarga akibat dari jenayah tertentu yang dilakukan kepada mereka. Setelah diputuskan oleh mahkamah, penjenayah dan/atau warisnya bertanggung jawab membayar pampasan berdasarkan kepada kadar jenayah yang dilakukan. 

Mengikut hukum Islam, pampasan penuh bermula dengan nilai 100 ekor unta yang menyamai Rm500k, (kalau Rm5k seekor). Pampasan penuh ini dikenakan kepada jenayah bunuh sengaja dan kadar ini berkurangan mengikut kadar jenayah itu. Sebagai contoh, mencederakan sebelah telinga hingga putus, perlu membayar separuh dari pampasan penuh iaitu nilai 50 ekor unta.

Thursday, April 13, 2017

UNDANG2 ISLAM UNTUK BUKAN ISLAM DAN SELURUH MANUSIA

Terdapat banyak undang2 Islam yang digunakan oleh orang bukan Islam, seperti sembelihan, berkhatan dan perbankan Islam. Ini bermakna, undang2 Islam bukanlah lapuk dan tidak boleh diterima oleh akal manusia. Ia adalah selaras dengan lojik akal manusia kerana tiada sesuatu syariat pun yang Allah tentukan melainkan ada kewajaran dan lojiknya. Ia bukan untuk orang Islam sahaja, tetapi ia juga untuk semua manusia.


Sentimen pada masa ini undang2 Islam hanya untuk orang Islam sahaja dan mahkamah syariah membicarakan orang Islam sahaja. Adalah diyakini pada masa akan datang, ia juga diluaskan untuk orang bukan Islam, sama ada mereka datang ke Mahkamah Syariah atau mahkamah sivil itu sendiri telah mengikut prinsip Islam.

Sebagai contoh, sekiranya ada kesalahan yang akan diambil tindakan keras hanya untuk orang Islam sahaja seperti berzina dan minuman arak, manakala orang bukan Islam longgar. Mungkin pada masa akan datang berlaku jenayah yang berleluasa yang melibatkan mabuk. Statistik menunjukkan bahawa peratus yang terlibat dengan gejala semakin menungkat ini seperti kemalangan jalan raya dan kekerasan rumah tangga melibatkan mabuk. Orang Islam telah ada undang2 yang khusus manakala orang bukan Islam?? Akhirnya masyarakat melihat wajarnya untuk membuat undang2 khusus tentang perkara ini.

Namun, akal yang sempit mungkin melihat bahawa agama tidak boleh menjadi sandaran untuk membentuk undang2 yang akan mengawal semua tindakan manusia. Sekiranya ada undang2 yang berteraskan agama, ada yang menolaknya kerana tidak lojik dan sebagainya. Memang sesuatu yang berteraskan kepada agama itu, tidak berapa disukai oleh manusia kerana ia mungkin dianggapa tidak lojik kerana berlainan dengan hawa nafsu dan keinginannya.

Bagi orang bukan Islam, mereka mungkin lebih yakin apabila melihat bukti terlebih dahulu sebelum menerimanya. Mereka tidak beriman dengan agama Islam, maka perlu dibuktikan. Namun, bagi orang Islam keimanan mereka kepada Allah sangat penting untuk mereka menerima undang2 Islam dan mereka perlu berfikir dengan baik untuk melaksanakannya dalam kehidupan.

Orang tidak boleh terima hukum aurat, tetapi boleh terima pakaian seragam polis dan askar. Kenapa?

Dr. Muhamad Faisal



Thursday, March 30, 2017

RASULULLAH DITUDUH TUKANG TILIK, ORANG GILA DAN SENIMAN MERAPU KERANA MENJANJIKAN KEMENANGAN YANG TIDAK LOJIK*

Sekiranya ada orang yang memandang sinis terhadap usaha dakwah, malahan merendahkan, menghina dan ingin menghapuskannya, kita perlu menerima hakikat bahawa itu adalah resam dan nature dalam jalan dakwah. Apatah lagi kalau yang kita sebut dan mengajak kepada sesuatu yang mungkin jauh dari lojik akal manusia. 

Ini telah berlaku pada Rasulullah yang dituduh sebagai orang gila, tukang tilik, seniman merapu dan ahli sihir kerana baginda menjanjikan kemenangan kepada orang yang beriman dan kemewahan hidup di syurga sedangkan orang Islam di Mekah hanya sekitar 200 orang sahaja. Tidak munasabah nak menang menentang Qurasyh. 

📍Marilah kita mengambil inspirasi dan kekuatan dari paparan kisah dari al-Quran yang berinteraksi dengan kita untuk memberikan semangat dan kekuatan kepada kita. 



————

*ALLAH BERFIRMAN: Berilah tazkirah (peringatan) kepada manusia. Jangan resah dengan tuduhan orang kafir yang mengatakan kamu tukang tilik dan orang gila kerana kamu menghebahkan nikmat syurga yang Kami limpahkan kepada kamu. Engkau bukanlah tukang tilik dan orang gila (sebagaimana yang mereka dakwa kerana engkau membawa kebenaran dari Allah).* Surah al-Tur: 29. 

Quraysh melancarkan Perang saraf (tuduhan) bahawa Rasulullah adalah tukang tilik, gila dan seniman merapu. Jika dilihat sepintas lalu, tuduhan Qurasyh itu mungkin ada lojiknya kerana Rasulullah membawa cerita tentang syurga dan neraka yang tidak masuk akal. Baginda membawa cerita ini kepada masyarakat Mekah dalam keadaan orang Islam ditindas, miskin, dihina dan tidak berdaya. Rasulullah membaca ayat al-Quran yang menjelaskan secara terperinci keadaan syurga yang menyediakan makanan yg enak, minuman yg lazat, katil yg tersusun, pinggan mangkuk dari mutiara yg terindah, termasuklah bidadari yang cantik. 

Keindahan bidadari itu pula digambarkan dalam hadis bukan sekadar pada raut wajahnya tetapi pada sosok fizikalnya yang transparent iaitu boleh dilihat sehingga turun naik darah dalam tulang peha dan betisnya. Ke semua itu ditempatkan dalam singgahsana yg mengalir dibawahnya sungai2. Hebattt. Mampukah orang Quraysh menerima tawaran itu dengan lojik akal tanpa keimanan.

Tentulah tawaran itu tidak munasabah. Tawaran syurga itu dibuat di Mekah dalam keadaan orang Islam sangat sedikit iaitu sekitar bawah dari 300 orang, ramai pula yang miskin, lemah dan ditindas. Dimanakah lojik Baginda menjanjikan kemenangan kepada orang yang memeluk Islam akan mendapat nikmat syurga yang tidak terbayang pada mata kasar manusia? Mungkin yang terbayang dalam minda dan bualan orang Quraysh bahawa "Muhammad pembawa cerita palsu dan dongeng"

Sungguhpun macam tidak lojik, tetapi Allah memerintahkan Rasulullah menyampaikan Islam dan menyebarkan semua berita gembira itu kepada masyarat Mekah. Biarpun maklum balas mereka dengan cara menuduh baginda sebagai tukang tilik, gila dan seniman mereng, Allah terus memerintahkan Rasulullah terus berdakwah. Untuk lebih detail, sila tadabbur Surah al-Tur: 17-30.

*Itulah resam dakwah kerana Islam perlu terus disampaikan biar apapun maklum balas dari manusia. Teruskan berjuang biarpun orang masih belum menerima dakwah lagi*

Dr. Muhamad Faisal